شمارش معكوس 000 ، 10، 9، 8، 7 وسوسه كیفیت

گزارشی از نحوه عملكرد فعالیت اجرایی شركت شماران سیستم

تاريخ:7 آبان 1388

وجیهه كردبچه و سولماز باقرالنگ - دغدغه مدیر شماره قبلی ما را به خاطر می‌آورید كه از كاغذبازی و نامه‌نگاری و درخواست‌های فراوان به ستوه آمده بود و با تشكیل گروهی به این نتیجه رسید كه به دنبال یك نرم‌افزار یكپارچه باشد. او گروهی را آماده كرده بود تا به بررسی شركت‌های مختلف بپردازند. گزارش زیر یكی دیگر از این گزارش‌ها است. شما هم به آقای مدیر ما كمك كنید.

                         فرهاد الیشایی- مدیرعامل شركت شماران سیستم

مثالی در بورس می‌گوید زمانی كه سهامی تكان می‌خورد، اولین كسانی كه به خرید و فروش آن سهام می‌پردازند و سود می‌برند، افراد بسیار باهوشی هستند كه پیش از آن به این كسب‌و‌كار مشغول بودند. بعد از آن، افرادی هستند كه دیرتر اهمیت مسئله را درك می‌كنند و در آخرین گام، بالاخره به مردم عادی می‌رسیم كه وارد قضیه می‌شوند. تشخیص یك نیاز برآورده نشده، پیش‌بینی آن، سرمایه‌گذاری و به نتیجه رساندن آن، نیازمند جرأتی است كه كمتر كسی شهامت آن را دارد كه وارد ریسك اولین‌ها شود. آیا اولین كسی كه صنعت برق را وارد كشور كرد می‌شناسید؟ یا مؤسس اولین كتابخانه عمومی؛ یا اینكه چه كسی اولین برنامه اقتصادی را نوشت؟ خیر؟ طبیعی است، چون تقریباً در مورد هیچ كدام از این موارد اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

اما در عصر كنونی دیگر بیشتر این اولین‌ها در پشت پرده وسیله‌ای جادویی به نام كامپیوتر اتفاق می‌افتد. اولین‌ها همیشه پرسش‌هایی را در ذهن مردم تداعی می‌كنند. چگونه؟ از كجا؟ چرا؟ فرهاد الیشایی كه از سال 69 مدیرعامل شركت شماران سیستم است، 3 سال بعد یكی از این اولین‌ها شد. این اولین چه بوده؟ شما حدس بزنید! اختراع یك قطعه؟ طراحی و ساخت یك كیس (Case) جدید؟ یك شیوه جدید و ...؟ نه ... هیچكدام از اینها نیست. این اولین، در دید شما قرار ندارد ولی در تسهیل و تسریع كارهای یك فروشگاه یا یك كارخانه بزرگ بسیار تأثیرگذار است. هنوز حدس نزده‌اید؟؟!!



                         امیررضا مرادی- معاونت استقرار و پیاده‌سازی

این اولین ... طراحی و تولید اولین نرم‌افزار یكپارچه در این شركت و در سال 72 رخ داده است. كسانی كه در این حیطه كار می‌كنند معنای جمله بالا را به خوبی درك می‌كنند. شماران سیستم، در واقع از سال 63 شروع به كار كرده و خدمات مالی و حسابداری ارائه می‌داد. ولی از سال 69 با ورود گروهی دیگر كه فرهاد الیشایی نیز عضو آن بوده رویكرد شركت، به سمت IT تغییر كرد. از همان سال‌ها در بخش تولید و صنعت، هدف‌گذاری كردند. همیشه تولید كننده بوده‌اند و پیاده‌سازی نرم‌افزار در محیط مشتری، به عهده آنها بوده است.

در واقع با این كار، همكاری با مشتری در مسائل اجرایی و مالی را نیز به عهده گرفته‌اند. مسئله دیگری كه همواره در اولین‌ها جالب و حائز اهمیت است، ایده انجام كار، ایجاد مشاركت و همكاری با مشتری، و یافتن راه حل‌های جدید برای حل مشكلات جدیدی است كه در سر راه قرار می‌گیرد. اما ایده تولید نرم‌افزار یكپارچه چه زمانی و چگونه پدید آمد؟ یكی از دوستان فرهاد الیشایی روزی به او تلفن می‌زند و برای یكی از دوستانش كه فروشگاه بزرگی دارد سفارش نرم‌افزار می‌دهد.
بخش فروش شركت شماران سیستم در ابتدا به فكر فروش یك نرم‌افزار حسابداری كه در آن روزها بازار داغی داشت، می‌افتد ولی مشتری، نرم‌افزاری می‌خواست كه علاوه بر راحتی كاركرد بتواند قسمت‌های دیگری همچون خرید و فروش، دستمزد، كالا و ... را نیز پوشش دهد. و علاوه بر آن نیازی به دانش حسابداری نداشته باشد. پس از یك سال تلاش، نرم‌افزاری تهیه شد كه در بیش از 2000 فروشگاه نصب و راه‌اندازی شد و مانند نام خود راهبر، در سال 72 راهبر تجاری نام گرفت.

فرهاد الیشایی می‌گوید: «رقبای خارجی نیز وجود دارند ولی ما با امتیاز بومی بودن، قیمت و نیز به دلیل عدم ثبات متغیرها در بازار ایران كه به آن آشنا هستیم، تاكنون توانسته‌ایم نسبت به رقبای خارجی موفق‌تر عمل كنیم. البته تغییرات مداوم در بازار و نیازهای آن، در بسیاری از مواقع به زیان ما عمل می‌كند. در سال‌های اخیر، نیاز به سیستم‌های یكپارچه بیشتر احساس شده است به همین دلیل بعضی از شركت‌ها كه سیستم‌های مجزا و منفرد تولید می‌كنند، در این آشفته بازار، نرم‌افزارهای خود را با نام نرم‌افزارهای یكپارچه تبلیغ كرده و به فروش می‌رسانند. 

متأسفانه به هیچ نهادی هم پاسخگو نیستند. دلیل آن ساده است؛ تب نرم‌افزار یكپارچه در حال فراگیری است.» این در حالی است كه یك نرم‌افزار یكپارچه باید در بانك‌های اطلاعاتی (Data Base)، فرآیندها، عملیات، حسابداری، استانداردها و ... یكپارچه عمل كند. بازار رقابت در نرم‌افزار، مناسب نیست؛ خصوصاً سیاست‌های اخیر دولت و كاهش بودجه 50 درصدی در هر سال، به این مشكلات دامن زده است. اخیراً پیشنهاد ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت فناوری اطلاعات به مجلس ارائه شد كه خوشبختانه مورد موافقت قرار نگرفت. این گونه لوایح نشان از آن دارد كه مسئولین امر، هنوز به درك درستی از IT و تأثیرات شگرف آن در پیشرفت و توسعه اقتصادی نرسیده‌اند و این به معنی عقب‌افتادگی از توسعه جهانی است.

همه این موارد در حالی است كه ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح، قوانین كارآمد و آموزش افراد مستعد، حتی در سطح بین‌المللی به رقابت بپردازیم. كاهش نرخ رشد و توسعه فناوری اطلاعات در چند ساله اخیر سبب شده تا سازمان‌های فعال دراین رشته همواره با تعدیل نیروی انسانی كه مهم‌ترین بخش یك شركت نرم‌افزاری است، مواجه شوند و این در حالی است كه بی‌اعتنایی به كپی‌رایت و نرم‌افزارهای قفل شكسته نه تنها مستقیماً به تولیدكنندگان داخلی ضرر رسانده بلكه باعث شده تا فرصت مناسب و تعاملات و همكاری‌های ثمربخش را با جهان توسعه یافته از دست بدهیم.

ظاهراً ضریب نفوذ كامپیوتر در منازل و بین افراد افزایش یافته، اما از این ضریب نفوذ بالا در مسیر صحیح استفاده نشده است. مدیران شركت شماران سیستم، تنها در زمینه ساخت نرم‌افزار پیشرو نیستند و سر و كار داشتن با نرم‌افزارها و كدهای برنامه‌نویسی كه خشك و بی‌روح به نظر می‌رسند، باعث نشده از مسائل دیگر غافل شوند. پرسنل شماران سیستم در حیطه كاری خود از معدود شركت‌هایی‌ست كه به ورزش حرفه‌ای می‌پردازند. كوهنوردی ورزشی است كه به آن عشق می‌ورزند. شماران سیستمی‌ها در ایران قللی چون سبلان، دماوند و توچال را فتح كرده‌اند.

اما این صعودها تا همین جا ختم نمی‌شود بلكه آنها قله سخت كلیمانجارو، بلندترین قله آفریقا را نیز زیر پاهای خود دیده‌اند و چندی پیش قله مون‌بلان در فرانسه را نیز فتح كرده‌اند. فرهاد الیشایی معتقد است كوهنوردی، آرامش و قدرت دید وسیع و تصمیم‌گیری بهتر را به ارمغان می‌آورد. او می‌گوید در هنگام برخورد با مشكلات در كوه، تصمیمات بهتری می‌گیرد. ورزش را بخشی از زندگی و نه یك موضوع تفننی می‌داند و آن را به مدیرانی كه همواره تحت فشار هستند، توصیه می‌كند. او ورزش را مكانی برای تخلیه استرس‌های ناشی از كار می‌داند و امیدوار است در آینده بیش از اینها به ورزش همگانی پرداخته شود.

اولین‌ها همواره دردسرهایی را به دنبال خود می‌كشند ولی تصور می‌كنم امتیازات اولین‌ها در ایده و اجرا به آن دردسرها می‌ارزد. موفقیت‌هایی كه پس از چالش نصیب انسان می‌شود، احساس غرور و سربلندی را زنده نگه می‌دارد. فرحناز مرادی رئیس هیئت مدیره و معاونت اجرایی می‌گوید: «علاوه بر قلل فتح شده، صعود به قله رضایت مشتری نیز در صدر اهداف ما قرار دارد و این مسئله مهم‌ترین استراتژی برون‌سازمانی ما است.» او در ادامه می‌افزاید: «در مسائل درون‌سازمانی ایجاد انگیزش، حفظ و ارتقاء كارمندان دغدغه اصلی است.»

او از ابتدا در شركت حضور داشته و تقریباً از سال 82 تمام وقت خود را در شركت سپری كرده است. از سال 86 به بحث بازاریابی و فروش وارد شده و از این طریق، البته بدون دخالت در كار مدیر فروش، توانسته راه‌های جدیدی را بگشاید. او كسی است كه سیاست‌های شركت را در خصوص توسعه نیروی انسانی برنامه‌ریزی می‌كند و بر اساس همین سیاست‌هاست كه كاركنان شماران سیستم به عنوان سرمایه اصلی محسوب می‌گردند، تحت آموزش قرار می‌گیرند و در بلندمدت تبدیل به مدیرانی ارزشمند خواهند شد.

حتی درصدی از سهام شركت در اختیار آنان قرار می‌گیرد و همین افراد گردانندگان شركت‌های اقماری می‌شوند. پرسنل شماران تحت بیمه مسئولیت كارفرما، بیمه تكمیلی قرار دارند. شركت شماران سیستم از یك تیم مالی قوی، مشاوران و استادان دانشگاه در كنار خود بهره می‌برد و این مسئله درصد موفقیت آنها را افزایش می‌دهد. همچنین مدیران همگی سوابق اجرایی كارآمدی دارند و این باعث می‌شود كه به خوبی مشكلات و دغدغه‌های مشتری را درك كنند.

در بازاریابی و فروش با حمید صمدی مدیر مهندسی فروش روبرو می‌شویم كه تجربه و صحبت‌های او شما را به تأمل وامی‌دارد. او با تجربه 30 ساله مدیریتی خود در صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی و صنایع شیمیایی، 5 سال است كه به شماران سیستم وارد شده است. او هر شركت را دارای فرهنگ خاص خود می‌داند و تأكید می‌كند كه این فرهنگ با خروج پرسنل اصلی در یك مقطع كوتاه‌مدت، لطمه‌پذیر می‌شود. بنابراین فرهنگ موجود در شماران، فرهنگ احترام به مشتری و احترام به كاركنان و روابط داخلی میان آنان است.

                           حمید صمدی- مدیر مهندسی فروش

البته او تأكید دارد به جای مشتری از كلمه شریك تجاری استفاده كنیم. دلیل او كاملاً قابل قبول است زیرا او موفقیت مشتری (بخوانید شریك تجاری) را موفقیت شماران و شكست او را شكست شماران می‌داند. واحد تحقیقات و بازاریابی، بر روی تبلیغات، نحوه شركت در سمینارها و بازار هدف كار می‌كند. بازار هدف آنها صنایع تولیدی و در رتبه بعد، شركت‌های بازرگانی است. بعد از اولین تماس با مشتری جلساتی را با حضور مشتری و مدیران برگزار می‌كنند، تا نیازهای مشتری شناخته شود. سبد محصول متنوع شماران، می‌تواند مشتریان را در هر بخش یاری كند. نرم‌افزاری با 32 زیرسیستم. نكته‌ای كه بسیار مهم است.

تقریباً از 3 سال پیش، تولید ERP را در دستور كار خود قرار داده‌اند اما وضعیت نامساعد اقتصادی و ركود بازار باعث كندی و اختلال این پروژه شده است. از نظر تولید، ERP كاملاً ایرانی است، علاوه بر آن قوانین و استانداردها، تجربیات برتر و عرف‌های موجود در بازار ایران در آن رعایت شده است تا استفاده‌كنندگان به راحتی نیازهای خود را در آن رؤیت نمایند و بدیهی است كه این نرم‌افزار قابلیت انطباق با شرایط مشتریان خود را دارد.

طبق گفته‌های صمدی مشتریان جدید عمدتاً از طریق مشتریان قبلی به شركت معرفی می‌شوند. بعد از حمید صمدی به سراغ فریبا بهرامی مدیر بخش تحلیل سیستم‌ها می‌رویم. حتماً شما هم مثل من برایتان پرسش برانگیز است كه او در این بخش چه كاری انجام می‌دهد؟! تضمین كیفیت، تحلیل نرم‌افزار و مشاوره، به عهده این بخش قرار دارد. در تحلیل نرم‌افزار، بازبینی مجدد نرم‌افزار و جلب رضایتمندی مشتری، پاسخگویی به نیازهای جدید مشتری و به‌روز بودن نرم‌افزار، از دغدغه‌های اصلی بهرامی است. 

                   فریبا بهرامی- مدیر بخش تحلیل سیستم‌ها

او می‌گوید كه تولید نرم‌افزار مانند یك خط تولید است با این تفاوت كه خروجی فیزیكی ندارد. برای این خط، بایستی ابتدا نیازهای مشتریان تحلیل شود و پس از مستندسازی در اختیار واحد تولید قرار گیرد. در بیان مشكلاتش به خواسته‌های مشتریانی اشاره می‌كند كه گاهی با استانداردها، قوانین تجارت و نرم‌افزار سازگار نیست ولی تلاش تیم همواره در جهت جذب رضایت مشتریان است. در جلساتی به نام كمیته فنی خواسته‌ها و نیازهای مشتری را مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورت لزوم نرم‌افزارهای خاص برای مشتری طراحی می‌كنند.

در انتها به جایی می‌رویم كه برای آقای مدیر ما بسیار اهمیت دارد. معاونت استقرار و پیاده‌سازی و امیر رضا مرادی. بخشی كه خدمات پشتیبانی به شما پایانی ندارد و هر زمان كه فكر كنید دیگر كار شركت با شما به پایان رسیده است، سخت در اشتباهید. اولین گام برای یك خریدار، آموزش است تا بتواند در یك فضای استاندارد با شركت وارد تعامل شده و با نرم‌افزار كار كند. امیر رضا مرادی كه تضمین كیفیت در اندیشه او نهادینه شده است، همیشه در ارتقاء كیفیت خدمات می‌كوشد و همیشه در تلاش است كه احساس رضایت مشتری تبدیل به شعف و هیجان او شود.

از همین یك جمله می‌توانید متوجه شوید كه چه آینده درخشانی را می‌شود برای او پیش‌بینی كرد. در این بخش با سنجش سازمان مشتری، تصمیم می‌گیرند كه تا چه مقدار و چگونه وارد سازمان شما شوند. در این سنجش سطح دانش، تجهیزات، حجم اطلاعات و فرآیندها مورد بررسی قرار می‌گیرد و گزارشی تحت عنوان «گزارش شناخت» ارائه می‌شود. در واقع با این كار سعی می‌كنند كه درجه ریسك و خطا را كاهش دهند. موردی كه می‌تواند خیال آقای مدیر ما را آسوده كند، این است كه وقتی شما در كاركرد نرم‌افزار تردید می‌كنید، طی قرارداد اولیه‌ای كه با شما منعقد شده وارد عمل شده و خروجی كار را به شما ارائه می‌دهند تا با خیالی آسوده وارد كار شوید.

اگر در هنگام كار با نرم‌افزار دچار مشكلی شوید می‌توانید به صورت آنلاین و از طریق تلفن با كارشناسان صحبت كرده تا مشكل شما حل شود. حتی اگر شما هم به مشكلی برخورد نكنید و همه نیازهایی كه اعلام كرده‌اید نیز انجام گیرد، آنها خودشان همیشه مراقب شما هستند! بطور مداوم بازرسی‌های دوره‌ای برایتان می‌گذارند. به بررسی كاركرد شما و نرم‌افزار می‌پردازند و سعی می‌كنند نیازی كه اعلام نشده را نیز، برآورده نمایند.

                 فرحناز مرادی- رئیس هیئت‌مدیره و معاونت اجرایی

حالا مفهوم خدمات به‌روز و همیشگی را دانستید؟ بهبود مستمر، هدفی‌ست كه به عبارتی توانسته تا این مرحله كار، به خوبی از پس آن برآید. آقای مدیر ما هنوز می‌اندیشد كه برای واگذاری این مسئولیت خطیر، به كدام یك از شركت‌های مورد نظر رجوع كند.
با تشكر از خانم نیلوفر ثنایی

لینک یکتا: http://www.ccw.ir/content/136/default.aspx